Komma igång med microbirding

Registrering
Det första du behöver göra är att skaffa dig ett användarid på siten. Klicka på menyvalet ovan där det står "logga in" och under knappen "Logga in" hittar du en annan knapp där det står "Registera dig". Klicka på denna knapp.

Mata in uppgifterna och klicka sedan på "Registrera mig". Du kommer därefter få ett epostmeddelande till adressen du uppgav där du måste klicka på länken för att slutföra registrering. Därefter kan du logga in. Du har nu möjlighet att lägga upp listor, ladda upp bilder, delta i diskussioner, kommentera bilder mm.

På senare tid har det varit problem med gmail-adresser och det kan då hända att aktiveringsmailet inte kommer fram till dig. Detta beror på att gmail tydligen betraktar aktiveringsmailet som spam. Kontakta övningsledningen om så är fallet så kan vi manuellt aktivera dig.

Uppdatera listor
Det första du bör göra är att lägga upp en totallista över dina arter inom ett visst "tävlingsområde". Gå in på deltävlingen genom att välja landskap och område och därefter gå in på den nya menyn som har dykt upp för ditt "tävlingsområde". Välj listor och total. Om du är inloggad kan du nu välja arter från dropdownlistan och börja mata in listan. Har du en stor lista tillgänglig på elektroniskt format (företrädesvis XL-format) kan du maila den till övningsledningen så kan de läsa in hela listan - detta kan ibland vara enklare. Dock vill vi att du iallafall lägger in en art på totalen innan du mailar in listan.
Om du uppdaterar din årslista med en art som saknas på din totallista, blir totallistan automatiskt uppdaterad.

Redigera listor - ta bort arter
Du redigerar listor genom att logga in och sedan gå till "mina sidor" och därefter välja "mina listor". Där ser du alla listor du har upplagda och du kan där radera arter. För att lägga till arter gör du en vanlig uppdatering.

Bilder
Du kan ladda upp bilder till microbirding.se. Detta gör du (när du är inloggad) genom att välja "mina sidor" och därefter "mina bilder". Du kan här dölja bilder, radera bilder samt ändra uppgifter om redan upplagda bilder. Överst på denna sida finns en knapp "Ladda upp ny bild" och genom att klicka på denna knapp kommer du till en sida där du kan välja ut en bild från din dator, ladda upp den och sedan mata in uppgifter om bilden.

Ny bild
Art/Rubrik kan vålla huvudbry men det är helt enkelt så att du kan välja i en dropdown om din bild föreställer en viss art eller om det istället kanske handlar om en fjäril, en situation, en karta eller något annat. Är det något annat än en fågelart väljer du "använd rubrik" och skriver in vad det hela föreställer. Poängen med att ha en fördefinierad artlista är att man därigenom kan samla alla bilder på en art i exempelvis den lokala checklistan.

Bilder begränsas automatiskt till viss storlek på sidan. Dock bör du också begränsa dig - vi föredrar bilder som understiger 2048 kB i storlek så det finns en spärr mot att ladda upp större filer. När bilderna visas på hemsidan är de automatisk omskalade till maximalt 720 punkters bredd för att passa in på tillgänglig yta.

Profil
Självklart presenterar du dig för dina kollegor. Du kan även här välja att ladda upp en bild (annars kommer du ha en siluett med ett frågetecken över) och det finns ett antal fördefinierade allmänna frågor att svara på. Lägger du upp din epostadress här, kommer den att presenteras med ett antal HTML-koder för att försvåra för robotar som söker igenom sidor i jakt på epostadresser som måltävlor för s.k. spampost.

Du kan välja att ha din profil dold eller synlig. När din profil är synlig, kommer den finnas på alla de "deltävlingar" där du har någon form av lista. Du kan i efterhand gå in och redigera din profil och även byta bild.

Utloggning
Du blir automatiskt utloggad om du inte har varit aktiv på 30 minuter. Det är alltså så länge som session-cookies "lever" om du inte stänger din browser.

Lösenordshantering
När du registrerar dig får du välja ett lösenord. Detta lösenord kan du byta ut på på menyvalet "lösenord" under "mina sidor". Skulle du glömma ditt lösenord (men inte din epostadress du använde vid registreringen) kan du alltid på sidan för inloggning, få ditt lösenord återställt. Har du glömt det, måste du kontakta lokal eller central övningsledning som kan hjälpa dig att återställa den epostadress du så önskar.

Listor lagras under ditt användarid så om du skapar ett nytt användarid kommer du att ha en ny uppsättning listor. Det ett visst merarbete för övningsledningen att slå ihop flera användarid till ett, men det är möjligt att genomföra. Vi ser helst att vi slipper göra det :-)